Ensimmäinen mieleen tullut lainalaisuus koskee luennoillakin käsiteltyä aktiivisuuden syklisyyttä. Yhteisössäni aktiivisuus kasvaa arvatenkin huippuunsa uusien ohjelmistoversioiden kohdalla (huipun ollessa hieman ennen julkaisua).
Toinen havaitsemani aktiivisuuspiikki ilmenee kun joku löytää ohjelmasta jonkun pahan bugin, jolloin foorumi suorastaan tulvii sekalaista, usein hyödytöntä päivittelyä. Oikeastaan ainoastaan tämmöisen bugihuipun kohdalla olen huomannut että yhteisön ylläpitäjät ovat aktiivisemmin käyttäneet valtaansa: kun yhdessä viestiketjussa alkaa olla sata viestiä tyyliin "mitä tapahtuu?1!", on ylläpitö usein sanonut painavan sanansa siitä mikä on hyödyllistä ja mikä ei. En kuitenkaan muista että mitään viestiketjua olisi koskaan lukittu.

Yhteisön roolit ovat oikeastaan muodostuneet melko nyyssimäisiksi... on julkkista, newbietä ja satunnaisia jorisijoita. Varsinaisia väärinkäyttäjiä silmiini on osunut muistaakseni vain yksi (kyseessä taisi olla mainos). Julkkisten, siis paljon toimintaan osallistuneiden, status on pääasiallisesti muodostunut ihmisien auttamisesta näiden ohjelman käytön kanssa ilmenneiden ongelmiensa kanssa.

Sosiaalista pääomaa yhteisössä toki kertyy, mutta sitä on hieman hankala käyttää hyödyksi, sillä väittelytilanteita esiintyy suhteellisen vähän. Toki hyvän statuksen omaava henkilö saa ongelmiinsa nopeammin vastauksen, mutta olen myös huomannut että ihan totaalinen newbiekään ei jää koskaan vastausta vaille. Tähän vaikuttee ehkä osaltaan palkkaa saavan henkilökunnan läsnäolo ja heidän antama esimerkkinsä... ja kun nyt esimerkkikäytöksestä tuli puhetta, niin vastaani tulleista tukifoorumeista tämä on ehkä kaikken herrasmiesmäisin, ja uskoisin että siihen todellakin vaikuttaa se, että osa ihmisistä noin liioitellen saa leipänsä foorumille kirjoittamisesta.